یک « سیستم مدیریت بهداشت » سازمان را در کنترل ریسکهای بهداشتی توانمند نموده و در دستیابی به استانداردهای بالاتر عملکرد از طریق بهبود مداوم یاری میرساند.
این سیستم میبایست ساختار، مسئولیتها، اقدامات، دستورالعملها و منابع شرکت را در جهت اجرای مدیریت بهداشت، ازجمله فرآیندهای شناسایی علل ریشهای عملکرد ضعیف، پیشگیری از وقوع مجدد و راهبری بهبود مداوم هدایت نماید.
مزایایی یک سیستم مدیریت بهداشت کارآمد عبارتند از:
· اطمینان از ایمنی بیمار
· حذف بیماریهای مرتبط با کار
· مدیریت مراقبتهای پزشکی
· حفظ سلامت کارکنان
· بهینه سازی عملکرد در تولید و افزایش اعتبار
· رعایت الزامات قانونی
· اطمینان از توازن هزینه – اثربخشی
سیستم میبایست بنحوی طراحی شود که تکمیلکننده استانداردها و قوانین ملّی و بینالمللی و همچنین راهنماها و دستورالعملهای بهداشتِ داخلی شرکت و پیمانکاران باشد. برای راهنمایی بیشتر درخصوص نحوه مشارکت پیمانکاران اصلی و جزء در سیستم مدیریت بهداشت، به سند « مدیریت HSE : راهنمای کار جمعی در محیط قراردادی– گزارش شماره 423 – ژوئن 2010 » مراجعه شود. خروجی کلیدی یک سیستم مدیریت بهداشت موفق، این است که عملکرد بهداشت، برآورد کننده الزامات شرکت و الزامات قانونی بوده و نشان دهنده بهبود مداوم باشد.
مولفههای کلیدی هر سیستم مدیریت بهداشت به هم شبیه هستند و میبایست شامل موارد زیر باشند(E&P Forum, 1994):
· رهبری و تعهد
· خطمشی و اهداف استراتژیک
· سازماندهی، مسئولیتها، منابع، استانداردها و مستندات
· مدیریت ریسک
· طرحریزیها و دستورالعملها
· اجرا و پایش عملکرد
· ممیزی و بازنگری مدیریت
بهداشت حرفه ای
بهداشت حرفهای بخش جداییناپذیر سیستم مدیریت بهداشت است. پرداختن به ارتباط بین کار و سلامت، به عبارت دیگر اثرات کار روی سلامت و اثرات سلامت افراد بر ظرفیت کاریشان فعالیت اصلی بهداشت حرفهای است.
هدف خدمات بهداشت حرفهای این است که:
· سلامت، ایمنی وآسایش افراد در کار را حفظ و ارتقاء دهد.
· از طریق اطلاعرسانی نتایج ارزیابی جنبههای فیزیکی و روانی محیطکار، درخصوص فراهم کردن شرایط سالم و ایمن توصیههای لازم را ارائه دهد.
· علل بیماری و جراحات شغلی و روشهای پیشگیری از آنها را شناسایی و به مدیریت توصیه نماید.
· درخصوص توانبخشی و گماشتن افرادی که بطور موقت یا دائم در اثر بیماری یا جراحت دچار معلولیت شده، بر سمتهای شغلی، توصیههای لازم را ارائه میدهند.
· در طرحریزی و آمادگی طرحهای واکنش اضطراری کمک کنند.
برای دستیابی به این اهداف، میبایست روش کار تیمی توسط پزشکان طبکار، پرستاران صنعتی، کارشناسان بهداشت حرفهای، سایر متخصصان سلامت شغلی، و کارکنان اداری و غیره در پیش گرفته شود.
حقایق کسب و کار
کارهای عملیاتی چالشهای منحصر به فردی دارند و کسانی که درگیر آن هستند جزء سرمایههای مهم شرکت به شمار میآیند. بمنظور حفاظت از این سرمایهها، خدمات سلامت شغلی که با عملیات بصورت یکپارچه در آمده باشد مزایای مهم زیر را بهمراه دارد:
· فراوانی شرکت های با چارت سازمانی کوچک نشان میدهد در حال حاضر تعداد کمتری کارمند در هر شرکت هستند: بنابراین بسیار مهم است که کارکنان در اثر بیماریهای قابل پیشگیری، دچار ناتوانی نشده و تلف نشوند.
· برداشتن گامهای مثبت در جهت بهبود سلامت کارکنان، به افزایش تولید، به کارگیری کارکنان جدید و حفظ کارکنان فعلی، کاهش میزان تعویض کارکنان و ارتقاء جایگاه شرکت میانجامد.
· ارائه توصیههای کارشناسی درمورد انطباق با قوانین، ریسک جریمههای قانونی و از دست رفتن وجهه مثبت سازمان را کاهش میدهد.
· بطور فزایندهای دادخواستهای غرامت برای بیماریهای ناشی از کار، از سوی کارکنان فعلی و سابق کاهش مییابد؛ این خسارات قابل پیشگیری هستند.
· شرکتهای بیمه که بیمه مسئولیت ارائه میدهند، اصرار دارند که کارفرمایان حفاظت کافی خود از سلامت کارکنان را نشان دهند؛ وجود خدمات بهداشت حرفهای در شرکت، میتواند به کاهش سرانه حق بیمه کمک کند.
